SEO

Wat is SEA?

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising en verwijst naar het plaatsen van betaalde tekstadvertenties in de zoekresultatenpagina’s van alle zoekmachines. Dit omvat niet alleen Google, maar ook Yandex, Bing, Baidu en anderen. Tekstadvertenties worden geplaatst met behulp van gereserveerde zoekwoorden.

Wat is het verschil tussen SEA en SEM?

SEM staat voor Search Engine Marketing en wordt vaak gelijkgesteld aan SEA (Search Engine Advertising). Dit is slechts gedeeltelijk waar, aangezien SEA een onderdeel is van zoekmachinemarketing. Een andere subset van zoekmachinemarketing is zoekmachineoptimalisatie (SEO), waarmee wordt geprobeerd de organische positie van websites te verbeteren.

Hoe werkt SEA?

Op pagina’s met zoekresultaten is er nog ruimte voor maximaal 4 advertenties boven de organische zoekresultaten. Welke advertenties op welke positie verschijnen, hangt af van de zoekwoorden en de klikprijs, die het pay-per-click-principe volgen. Het pay-per-click principe (PPC) of cost-per-click (CPC) houdt in dat je alleen betaalt als er daadwerkelijk op de advertenties wordt geklikt. De adverteerder dient voor elk zoekwoord een bod op de klikprijs in. Een veiling loopt op de achtergrond van elke zoekopdracht en hoe hoger het bod, hoe groter de kans dat de advertenties verschijnen.

Wat is kwaliteitsscore?

Naast het maximale bod dat de adverteerder bereid is te betalen voor de klik, zijn er nog andere factoren die de ranking van de advertenties beïnvloeden. De som van deze factoren resulteert in de zogenaamde kwaliteitsfactor voor een zoekwoord. Dit wordt berekend uit drie componenten:

  • Kwaliteit van de landingspagina.
  • Relevantie van de advertentie voor de zoekopdracht.
  • Eerdere klikfrequenties.

Voorbeeld:

Als in het verleden veel gebruikers op de advertentie hebben geklikt, maar ze bleven maar heel kort op de website, dan is dit een teken voor de zoekmachine dat de inhoud van de website niet relevant is. Hierdoor daalt de kwaliteitsfactor en wordt het voor de adverteerder moeilijker en duurder om advertenties op de topposities te plaatsen. De reden voor deze procedure is dat de aanbieders van zoekmachines een hoge kwaliteit en een goede gebruikerservaring willen garanderen, zodat gebruikers niet van zoekmachine wisselen. De kwaliteitsfactor wordt door Google individueel berekend voor elk zoekwoord en ligt tussen 1 en 10, hoe hoger hoe beter. Er wordt ook rekening gehouden met de algehele geschiedenis van accountprestaties. Dat wil zeggen, als je veel zoekwoorden met een slechte kwaliteitsscore in een account heeft, heeft dit een negatieve invloed op de zoekwoorden die mogelijk een goede kwaliteitsscore kunnen opleveren.

Wat is targeting?

De term targeting kan gezien worden als “doelgroepbenadering”. Targeting betekent dan ook het zo precies mogelijk richten van advertenties op de gedefinieerde doelgroep. Op het gebied van SEA en displaymarketing (= bannerplaatsingen op geschikte websites) wordt de reclame zo nauwkeurig mogelijk afgestemd op de doelgroep om verspilling te minimaliseren en het budget efficiënt te besteden.

Welke aanbieders zijn er voor SEA?

Naast de topaanbieder Google zijn er ook Bing, Yahoo!, Yandex en Baidu om andere zoekmachines met een relevant marktaandeel te noemen.

  • Google: Google heeft wereldwijd het hoogste marktaandeel met meer dan 80%. In het Nederladnstalige gebied is Google veruit de belangrijkste aanbieder met zijn Google Ads-product, dat een marktaandeel heeft van ruim 90%.
  • Yahoo!: het bijbehorende advertentienetwerk heet Yahoo! Tweeling.
  • Bing: het bijbehorende advertentiesysteem is Bing Ads en is de op één na populairste zoekmachine in Europa.
  • Baidu: Baidu is de toonaangevende zoekmachine in China. De privacy-instellingen zijn echter twijfelachtig en de zoekresultaten worden bekritiseerd vanwege censuur. Het advertentiesysteem heet Baidu Tuiguang.
  • Yandex: Yandex is een van de toonaangevende zoekmachines in Rusland. Het advertentiesysteem heet Yandex direct.

Waarom is SEA nuttig?

Maatregelen op korte termijn

Maatregelen kunnen op korte termijn worden uitgevoerd en resultaten opleveren. Dit is vooral handig voor nieuwe producten of onderwerpen die nog niet goed scoren in de biologische sector.

Efficiënte kostenbeheersing

Met een vast dagbudget houdt u de kosten onder controle.

Meetbaarheid en optimalisatie

Klikprijzen kunnen onder andere worden gerelateerd aan het aantal conversies om het rendement op de investering te berekenen.

Regionale targeting

SEA biedt de mogelijkheid om te adverteren in steden, relevante regio’s of rondom bedrijfslocaties. Zo kan verstrooiingsverlies worden geminimaliseerd.

Wilhelmus Hengstmengel "Is SEO nu echt zo belangrijk? En wat is SEO eigenlijk. Is dit het verkijgen of plaatsen van zoveel mogelijk linkjes het enige wat belangrijk is". Allemaal misvattingen, want schrijf voor de bezoekers, niet voor Google. SEO kan helpen, maar als je langer bovenaan in de zoekmachines wilt staan, zeker nu er steeds meer AI in de zoekmachines opduikt, zijn meer factoren belangrijk dan SEO alleen, en zeker veel belangrijker dan het plaatsen van veel linkjes.

Deel ons op social media