Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding is een onderdeel van off-page optimalisatie

Linkbuilding is een onderdeel van off-page optimalisatie op SEO gebied. Het uitgangspunt is om andere websites op verschillende manieren een zogenaamde backlink, een verwijzing naar je eigen site, te laten maken. Sommige strategieën voor linkbuilding worden beloond door de zoekmachines, andere worden negatief beoordeeld en bestraft. Het doel van linkbuilding is om zoveel mogelijk links te genereren, die door gebruikers en zoekmachines als waardevol en nuttig worden geclassificeerd, om zo de positie van jouw eigen pagina in de zoekmachineranking te versterken. Of een link van hoge kwaliteit wordt beschouwt, hangt af van verschillende factoren.

Wat is een backlink?

HTML-verwijzingen van de ene website naar de andere worden backlinks genoemd. Lange tijd was de link een signaal voor zoekmachines dat de linkaanbieder van de gelinkte pagina een aanbeveling deed. Het was dus voordelig voor websites om zoveel mogelijk backlinks en dus zoveel mogelijk aanbevelingen te krijgen. De algoritmen van zoekmachines zijn grotendeels onbekend. Toch kan nu aangenomen worden dat een hoog aantal backlinks niet meer bepalend is voor een goede ranking. In plaats daarvan bepaalt de kwaliteit van de links nu of een website goed in de zoekresultaten wordt geplaatst. Volgens dit zijn backlinks van gerenommeerde, hoogwaardige en populaire sites waardevoller dan links van minder bekende of lager gerangschikte sites. Daarnaast discussiëren experts steeds vaker of Google het belang van backlinks als rankingfactor mogelijk vermindert of zelfs helemaal wegneemt. Google stelt zelf dat webmasters geen waarde moeten hechten aan linkbuilding en in plaats daarvan goede inhoud moeten produceren die natuurlijke backlinks bevordert.

Wat is Link juice?

Zoekmachines kennen aan elke website een bepaalde waarde en kwaliteit toe. Hiervoor bepalen ze verschillende factoren die aangeven hoe betrouwbaar, kwalitatief, populair, etc. een pagina is. Wat Google vroeger uitdrukte in de zogenaamde PageRank is nu waarschijnlijk een nog complexer proces met verschillende factoren die de waarde van een pagina bepalen.

Link juice, een deel van de waarde van een pagina, kan via links worden “overgedragen” naar andere websites. Dit betekent dat websites een aanbeveling doorgeven door te linken, die meer of minder telt, afhankelijk van de kwaliteit van de pagina.

Een pagina kan dus een deel van zijn link juice doorgeven aan een andere pagina via een backlink. Hoe hoger de kwaliteit van de pagina, hoe meer link juice hij overdraagt ​​en hoe meer link juice de gelinkte pagina ontvangt. Hoeveel link juice er wordt overgedragen, hangt ook af van de linkstructuur van de linking-pagina. Hoe meer links een pagina bevat, hoe minder link juice er meestal per link wordt overgedragen.

Om te voorkomen dat een zoekmachine een link en zijn linkjuice in aanmerking neemt voor de ranking, kunnen website-exploitanten gebruik maken van “no-follow-links”. Een rel=”nofollow” die in de HTML wordt geplaatst, vertelt de zoekmachine dat deze link niet moet worden geëvalueerd, d.w.z. dat er geen link juice mag worden overgedragen. Op deze manier kunnen website-exploitanten voorkomen dat de link juice van hun site onbedoeld verloren gaat.

Wat is het linkprofiel?

Het linkprofiel van een website geeft aan hoeveel backlinks een pagina heeft, welk type ze zijn, waar ze vandaan komen, welke ankertekst is gebruikt en waar op de pagina de backlinks zijn geplaatst. Dit zijn allemaal cruciale factoren die bepalen hoe waardevol een link is.

Een goed linkprofiel is een gezonde mix van de verschillende mogelijkheden van elke factor. Zoekmachines concluderen dat de links op natuurlijke wijze zijn gevormd en niet zijn opgebouwd door het kopen van links, het uitwisselen van links of andere trucs. Ze interpreteren een natuurlijke linkbuilding positief, omdat meestal alleen “natuurlijke links” overeenkomen met een echte aanbeveling en daarom waardevol zijn voor de gebruiker.

Veel SEO’s proberen keer op keer de perfecte samenstelling van een backlinkprofiel te bepalen. Ze proberen nauwkeurige informatie te geven over welk percentage backlinks waar vandaan komt en welke kenmerken ze zouden moeten hebben. Hoe een goed linkprofiel er precies uitziet, hangt van veel factoren af ​​en is waarschijnlijk per website te bepalen.

Backlinks: Aantal en kwaliteit zijn cruciaal

Hoewel het lange tijd belangrijk was om zoveel mogelijk backlinks te krijgen, is kwaliteit nu belangrijker dan kwantiteit als het gaat om linkbuilding. Zelfs als websites het beste links krijgen van sites van hoge kwaliteit die thematisch gerelateerd zijn aan hun eigen website, moet het profiel van elke site een gezonde mix van verschillende linktypes bevatten. Het is dus logisch dat de meeste backlinks afkomstig zijn van pagina’s die gemiddeld of lager scoren. Aan de andere kant moeten webmasters inferieure of negatieve pagina’s vermijden die zoekresultaten manipuleren met behulp van verschillende SEO-maatregelen en hun links verwijderen (of laten verwijderen). Anders kan Google ook je eigen website bestraffen. Een goed linkprofiel bevat bijvoorbeeld links uit (blog)artikelen en hun commentaren, uit persberichten, fora of sociale netwerken. Directory’s, bookmarks en webcatalogi kunnen ook in een bepaald aantal in de portfolio voorkomen.

Welke soorten links zijn er?

De bron is net zo cruciaal voor de waarde van een link als het type. Zoekmachines beoordelen een backlink die uit een afbeelding komt anders dan links die uit tekst komen. Het telt ook of de afbeelding een titel en meta-informatie heeft. Ook heeft het worden getagd met de eigenschap “nofollow” invloed op de effectiviteit van een backlink. Deze HTML-tag vertelt Google om de op deze manier gemarkeerde link niet in aanmerking te nemen voor de rangschikking. Toch zijn nofollow-links niet waardeloos voor de gelinkte pagina’s. Ze leiden de gebruiker naar de website en zorgen zo voor verkeer en conversies. Daarom is een bepaald niveau van nofollow-links in het linkprofiel van elke website natuurlijk en verstandig.

Waar kunnen links worden geplaatst?

Naast de kwaliteit, het zogenaamde vertrouwen, van de linkende pagina is het ook van belang waar op de website de link is geplaatst. Links in de kop- of voettekst hebben soms een andere waarde dan links in de hoofdinhoud van de pagina, en natuurlijk meer waarde dan links op een pagina met alleen maar linkjes. Links in afbeeldingen worden anders beoordeeld dan tekstlinks. Het is ook belangrijk hoeveel links er rond jouw eigen links worden geplaatst. Bijvoorbeeld of een pagina alleen een lijst met backlinks biedt. Zoekmachines controleren ook over welke onderwerpen de inhoud in de directe omgeving van de link gaat en of deze, net als de hele pagina, thematisch passen bij de gelinkte pagina.

Het meervoudig linken van een pagina is meestal niet relevant voor de zoekmachine. Als twee of meer (verschillende) linkteksten naar dezelfde URL verwijzen, wordt meestal alleen rekening gehouden met de eerste backlink.

Linkteksten (ook wel anchor genoemd)

Als een andere belangrijke factor, naast de bron, het type, de eigenschappen en de locatie van de backlink op de linkpagina, is ook de linktekst van invloed op de kwaliteit van de link. Om ervoor te zorgen dat zoekmachines de link correct kunnen interpreteren, is de juiste woordkeuze cruciaal. Terwijl in het verleden het woord dat als trefwoord op een pagina moest dienen, vaak werd gelinkt, beoordelen zoekmachines nu linkteksten als positief, die de gebruiker precies beschrijven wat hij kan verwachten als hij klikt. Dit kunnen “zachte” links zijn die bestaan ​​uit een hele gekoppelde zin of een deelzin.

Alleen bij interne koppeling van een pagina is een “harde” koppeling met het exacte, doelgerichte zoekwoord nog wenselijk en verstandig.

Linkbuilding strategieën

Er zijn verschillende strategieën voor linkbuilding, sommige worden verwelkomd door zoekmachines, andere zijn minder welkom en worden bestraft als ze worden ontdekt. In het bijzonder regelt Google in zijn webmasterrichtlijnen wat is toegestaan ​​in zoekmachineoptimalisatie voor linkbuilding en wat verboden is. Er zijn talloze voorbeelden van wat webmasters, SEO’s en online marketeers doen om links op te bouwen. Hieronder volgt een kort, algemeen overzicht:

Zelf aanmelden

Eén van de eenvoudigste en snelste vormen van linkbuilding is het zelf plaatsen van backlinks, bijvoorbeeld in forums, directories, social bookmarks, catalogi of comments. Aangezien dit een methode is die iedereen gemakkelijk alleen kan doen, is de effectiviteit ervan ernstig beperkt. Het plaatsen van een link op de verkeerde plaats, bijvoorbeeld in slecht beoordeelde directories, kan zelfs een negatieve invloed hebben op je eigen ranking. Daarnaast is er bij deze strategie een grote kans dat de geplaatste links worden gemarkeerd met een nofollow-tag. Iedereen kan ze immers invoeren, meestal zonder tussenkomst van een webmaster. Veel bloggers proberen bijvoorbeeld spam te vermijden door nofollow-links in hun blogopmerkingen te gebruiken.

Links kopen

Commercieel backlinks genereren is een strategie die zoekmachines zoals Google bestraffen. Bij het kopen van links betalen klanten geld aan bureaus of individuele webmasters en ontvangen in ruil daarvoor backlinks op hun sites, in speciaal gecreëerde sitenetwerken of op andere websites.

Aangezien gekochte links geen “eerlijke” aanbevelingen van een website zijn, zijn deze links niet nuttig voor de gebruiker om Google te begrijpen. Google pakt het kopen van links en netwerken voor het kopen van links aan en bestraft sites die backlinks kopen, soms door hele websites uit de index te verwijderen.

Links ruilen

Bij een linkuitwisseling spreken twee partijen af ​​om een ​​backlink voor elkaar te plaatsen. Je kunt eenvoudig twee pagina’s aan elkaar koppelen (wederzijds), maar je kunt ook vier pagina’s gebruiken en elk een link plaatsen, zonder dat een directe verbinding tussen de pagina’s herkenbaar is.

Linkuitwisseling is een lastig onderwerp, omdat deze strategie ook maar gedeeltelijk door zoekmachines wordt geaccepteerd. Zo beschrijft Google in hun webmasterrichtlijnen precies wat er verboden is met betrekking tot linkbuilding. Hier is een fragment:

  • Overmatige uitwisseling van links (“link naar mijn site en ik zal linken naar die van jou”) of gelieerde sites met als enig doel wederzijdse links
  • Grootschalige artikelmarketing of het plaatsen van campagnes als gast met ankertekstlinks met veel trefwoorden

Goede content en contentmarketing

De beste en veiligste manier om nieuwe backlinks te krijgen, is door een “echte” aanbeveling van een website te krijgen. En de beste manier om dat te doen is met hoogwaardige inhoud. Goede en nuttige inhoud wordt natuurlijk gelinkt door andere gebruikers en beloond door de zoekmachine.

Inmiddels is er een nieuwe discipline van online marketing ontstaan ​​rondom (linkbuilding met) goede content: contentmarketing. Hier wordt speciaal voor de doelgroep hoogwaardige en/of virale content geproduceerd en dienovereenkomstig op internet verspreid. Contentmarketing valt onder de categorie pullmarketing. Hoe goede content er precies uitziet, hangt af van de publicerende site en zijn doelgroep, doelen en strategieën. Zoekmachines proberen webmasters zover te krijgen dat ze de best mogelijke inhoud van hoge kwaliteit aanbieden.

Linkbuilding uitbesteden

In de loop van de tijd hebben zich agentschappen, netwerken en bedrijven gevormd die gespecialiseerd zijn in linkbuilding. Veel SEO-bureaus bieden naast andere diensten ook linkbuilding aan. Of het nu gaat om linkaankoop, linkuitwisseling of het gebruik van goede content, op welke strategie een bureau vertrouwt of welke linkbuilding-strategieën met een bureau kunnen worden geïmplementeerd, hangt af van de betreffende aanbieder. Hier is echter altijd voorzichtigheid geboden: Google heeft in het verleden vaak handmatige actie ondernomen tegen sommige linknetwerken en heeft hun klanten gestraft.

In hoeverre een bedrijf of een webmaster voor linkbuilding op een bureau moet vertrouwen of met een bureau moet samenwerken, is moeilijk te zeggen. Google duwt echter steeds verder in de richting dat een website helemaal geen gerichte linkbuilding zou moeten doen.

Conclusie

Linkbuilding is nog steeds een belangrijke discipline om de ranking van een website te verbeteren. Want links zijn nog steeds een rankingfactor, ook al proberen Google en Co. minder afhankelijk te worden van deze methode. Als het gaat om linkbuilding, zijn de linkbronnen net zo belangrijk als de linktekst, het type of de plaatsing op de website.

Het wordt steeds essentiëler voor website-exploitanten om natuurlijke linkbuilding toe te passen om te voorkomen dat ze worden bestraft. De grootste zoekmachine, Google, blijft actie ondernemen tegen linkkoopnetwerken, bestraft linkuitwisselingen en devalueert steeds meer (onnatuurlijke) links. Met behulp van verschillende strategieën kunnen echter nog belangrijke schakels worden gelegd. Welke methoden worden gebruikt, is aan elke webmaster en bepaalt hoe succesvol en duurzaam links worden gebouwd.

Wilhelmus Hengstmengel "Is SEO nu echt zo belangrijk? En wat is SEO eigenlijk. Is dit het verkijgen of plaatsen van zoveel mogelijk linkjes het enige wat belangrijk is". Allemaal misvattingen, want schrijf voor de bezoekers, niet voor Google. SEO kan helpen, maar als je langer bovenaan in de zoekmachines wilt staan, zeker nu er steeds meer AI in de zoekmachines opduikt, zijn meer factoren belangrijk dan SEO alleen, en zeker veel belangrijker dan het plaatsen van veel linkjes.

Deel ons op social media